Lug 282018
 

Continua l’iniziativa di Finriskalert.it “Il termometro dei mercati finanziari”. Questa rubrica vuole presentare un indicatore settimanale sul grado di turbolenza/tensione dei mercati finanziari con particolare attenzione all’Italia.

Significato degli indicatori

  • Rendimento borsa italiana: rendimento settimanale dell’indice della borsa italiana FTSEMIB;
  • Volatilità implicita borsa italiana: volatilità implicita calcolata considerando le opzioni at-the-money sul FTSEMIB a 3 mesi;
  • Future borsa italiana: valore del future sul FTSEMIB;
  • CDS principali banche 10Ysub: CDS medio delle obbligazioni subordinate a 10 anni delle principali banche italiane (Unicredit, Intesa San Paolo, MPS, Banco BPM);
  • Tasso di interesse ITA 2Y: tasso di interesse costruito sulla curva dei BTP con scadenza a due anni;
  • Spread ITA 10Y/2Y : differenza del tasso di interesse dei BTP a 10 anni e a 2 anni;
  • Rendimento borsa europea: rendimento settimanale dell’indice delle borse europee Eurostoxx;
  • Volatilità implicita borsa europea: volatilità implicita calcolata sulle opzioni at-the-money sull’indice Eurostoxx a scadenza 3 mesi;
  • Rendimento borsa ITA/Europa: differenza tra il rendimento settimanale della borsa italiana e quello delle borse europee, calcolato sugli indici FTSEMIB e Eurostoxx;
  • Spread ITA/GER: differenza tra i tassi di interesse italiani e tedeschi a 10 anni;
  • Spread EU/GER: differenza media tra i tassi di interesse dei principali paesi europei (Francia, Belgio, Spagna, Italia, Olanda) e quelli tedeschi a 10 anni;
  • Euro/dollaro: tasso di cambio euro/dollaro;
  • Spread US/GER 10Y: spread tra i tassi di interesse degli Stati Uniti e quelli tedeschi con scadenza 10 anni;
  • Prezzo Oro: quotazione dell’oro (in USD)
  • Spread 10Y/2Y Euro Swap Curve: differenza del tasso della curva EURO ZONE IRS 3M a 10Y e 2Y;
  • Euribor 6M: tasso euribor a 6 mesi.

I colori sono assegnati in un’ottica VaR: se il valore riportato è superiore (inferiore) al quantile al 15%, il colore utilizzato è l’arancione. Se il valore riportato è superiore (inferiore) al quantile al 5% il colore utilizzato è il rosso. La banda (verso l’alto o verso il basso) viene selezionata, a seconda dell’indicatore, nella direzione dell’instabilità del mercato. I quantili vengono ricostruiti prendendo la serie storica di un anno di osservazioni: ad esempio, un valore in una casella rossa significa che appartiene al 5% dei valori meno positivi riscontrati nell’ultimo anno. Per le prime tre voci della sezione “Politica Monetaria”, le bande per definire il colore sono simmetriche (valori in positivo e in negativo). I dati riportati provengono dal database Thomson Reuters. Infine, la tendenza mostra la dinamica in atto e viene rappresentata dalle frecce: ↑,↓, ↔  indicano rispettivamente miglioramento, peggioramento, stabilità.

Disclaimer: Le informazioni contenute in questa pagina sono esclusivamente a scopo informativo e per uso personale. Le informazioni possono essere modificate da finriskalert.it in qualsiasi momento e senza preavviso. Finriskalert.it non può fornire alcuna garanzia in merito all’affidabilità, completezza, esattezza ed attualità dei dati riportati e, pertanto, non assume alcuna responsabilità per qualsiasi danno legato all’uso, proprio o improprio delle informazioni contenute in questa pagina. I contenuti presenti in questa pagina non devono in alcun modo essere intesi come consigli finanziari, economici, giuridici, fiscali o di altra natura e nessuna decisione d’investimento o qualsiasi altra decisione deve essere presa unicamente sulla base di questi dati.
Lug 262018
 

The European Central Bank (ECB) published on the 24th of July the results of the euro area bank lending survey collected in July 2018. These results can be summarized in three main points:

  • Easing credit standards and increasing demand across all loan categories continued to support loan growth
  • Banks expect continued net easing of credit standards in all segments for the third quarter
  • Tightening impact on credit standards from banks’ non-performing loans is diminishing

Credit standards for loans to enterprises eased in net terms in the second quarter of 2018, according to the July 2018 bank lending survey (BLS). The net easing (-3%) of credit standards – i.e. banks’ internal guidelines or loan approval criteria – follows on from an easing of credit standards (-8%) for loans to enterprises in the previous quarter and was in line with banks’ expectations in the previous survey round. In addition, credit standards for loans to households for house purchase eased (net percentage of reporting banks at -8%, after -11%), and credit standards for consumer credit and other lending to households also eased (-3%, unchanged from previous period). Across the three segments, competitive pressure and risk perceptions had an easing impact on credit standards, while banks’ cost of funds and balance sheet constraints and their risk tolerance were broadly neutral. For the third quarter of 2018, banks expect a net easing of credit standards in all three segments.

Banks’ overall terms and conditions (i.e. banks’ actual terms and conditions agreed in the loan contract) on new loans eased across all loan categories in the second quarter of 2018, driven mainly by a narrowing of margins on average loans, while margins on riskier loans also eased across all loan categories, albeit to a lesser extent.

Net demand continued to increase across all loan categories in the second quarter of 2018. The net increase in demand for loans to enterprises was driven mainly by the general level of interest rates, inventories and working capital, and M&A activity. Net demand for housing loans continued to be driven mainly by the low general level of interest rates, favourable housing market prospects and consumer confidence. Consumer confidence, spending on durable goods and the low general level of interest rates continued to contribute positively to net demand for consumer credit and other lending to households.

With regard to the impact of banks’ non-performing loans (NPLs) on their lending policies, euro area banks reported that NPLs contributed to a tightening in their credit standards and terms and conditions across all categories of loans over the past six months. However, this tightening impact has generally diminished relative to the impact between 2014 and 2017, and it is expected to decrease further in the next six months. Banks’ NPL ratios affected their lending policies mainly through their impact on risk perceptions, risk tolerance and the cost of cleaning up the balance sheet.

Finally, with regard to the factors that are significant in determining banks’ lending margins, competition and profitability targets were reported as the most significant factors across all categories of loans over the past six months, and these factors also increased most in significance between the beginning of 2014 and the end of 2017.

The BLS, which is conducted four times a year, was developed by the Eurosystem to improve the understanding of banks’ lending behaviour in the euro area. The results reported in the July 2018 survey relate to changes in the second quarter of 2018 and expectations of changes in the third quarter of 2018, unless otherwise indicated. The July 2018 BLS was conducted between 18 June and 3 July 2018. In this BLS round, the sample size of the survey was 149 banks. The response rate was 100%.

Euro Area Bank Lending Survey (HTML)

Lug 262018
 

The Governing Council of the ECB met on July 26th to update decisions concerning monetary policy across the monetary union.The interest rate on the main refinancing operations and the interest rates on the marginal lending facility and the deposit facility will remain unchanged at 0.00%, 0.25% and -0.40% respectively.

The Governing Council expects the key ECB interest rates to remain at their present levels at least through the summer of 2019, and in any case for as long as necessary to ensure the continued sustained convergence of inflation to levels that are below, but close to, 2% over the medium term.

Regarding non-standard monetary policy measures, the Governing Council will continue to make net purchases under the asset purchase programme (APP) at the current monthly pace of €30 billion until the end of September 2018.

The Governing Council anticipates that, after September 2018, subject to incoming data confirming the Governing Council’s medium-term inflation outlook, the monthly pace of the net asset purchases will be reduced to €15 billion until the end of December 2018 and that net purchases will then end.

The Governing Council intends to reinvest the principal payments from maturing securities purchased under the APP for an extended period of time after the end of the net asset purchases, and in any case for as long as necessary to maintain favourable liquidity conditions and an ample degree of monetary accommodation.

Lug 262018
 

The International Organization of Securities Commissions (IOSCO) is preparing to launch its second annual World Investor Week (WIW) from 1 through 7 October 2018, following the success of last year ́s event in promoting investor education and protection and highlighting the various initiatives of securities regulators in those two areas around the globe.

The 2018 WIW involves a week of activities carried out by participating IOSCO member jurisdictions. A key objective of the WIW is to highlight the importance of investor education and protection, and to foster learning opportunities for investors, given today ́s rapidly changing environment of online and technological innovations. Many members leverage the event to organize further investor education activities throughout the year.

In last year’s WIW, IOSCO members and stakeholders from some 80 jurisdictions on six continents engaged in a range of activities, offering investor-focused information and services, staging contests to increase awareness of the importance of investor education, organizing workshops and conferences, and conducting local/national campaigns in their jurisdictions. The WIW 2017 Public Report provides an overview of these activities that took place worldwide.

Ashley Alder, Chair of the IOSCO Board and the Chief Executive Officer of the Hong Kong Securities and Futures Commission, said, “The IOSCO World Investor Week not only effectively communicates key messages to market participants regarding investor education, investor protection and financial literacy but also encourages and facilitates new initiatives among our members.”

Lug 262018
 

The European Banking Authority (EBA) published today a new updated list of Common Equity Tier 1 (CET1) instruments of EU institutions. This list is accompanied by an updated CET1 Report, which includes information on the underlying objectives of the monitoring as well as on the consequences of including or excluding instruments in or from the CET1 list.

The EBA’s monitoring of capital instruments contributes to the enhancement of the quality of institutions’ capital across the EU. The EBA will continue to update the Report on a regular basis to give account of new developments in CET1 issuances and practices.

Since the first publication of the list on 28 May 2014, the EBA has included 13 new forms of instruments issued after the entry into force of the Capital Requirements Regulation (CRR) and assessed their terms and conditions against the regulatory provisions with the aim of identifying any discrepancy with the eligibility criteria. In cooperation with competent authorities, the EBA is also conducting a review of some pre-CRR instruments.

In several cases, the EBA requested amendments to the terms and conditions of the instruments, mainly relating to the eligibility criteria flexibility of payments and permanence.

The CET1 Report includes some background information on the monitoring work done to establish the CET1 list. Its aim is to provide external stakeholders with further guidance on the content and objectives of the CET1 list. The main results of the monitoring and assessment of CET1 instruments are summarised in a ‘lessons learnt’ section. This section highlights areas where the EBA believed it was necessary to amend the terms and conditions of the instruments or the national laws of a given jurisdiction or the by-laws/statutes of institutions to make a given form of instrument eligible as CET1 capital.

 

EBA report on the monitoring of CET1 instruments — first update (PDF)

EBA updated CET1 list-Q3 2018 (XLSX)

Lug 262018
 

EIOPA launched its fourth union-wide exercise with the aim of assessing the resilience of the European insurance companies against adverse scenarios which can trigger systemic risk and threaten the stability of the European financial markets and the real economy.

The target sample encompasses 42 insurance groups (the first 30 and 12 additional others supervised by different NCAs), for a total coverage close to 78% of the consolidated Assets according to the SII Financial Stability reporting.

The Stress Test (ST) does not represent a “pass” or “fail” exercise, but rather a full bottom up calculation to assess the impact of three adverse scenarios to the insurance groups Balance Sheets (BS), Own Funds (OF) and Solvency Capital Requirement (SCR), with reference date 31.12.17. The set of templates to report these results are broadly based on the SII QRT reporting and will be partly disclosed upon the consent of the participating groups.

Participating groups are requested to submit the filled in templates to the NCAs by the 16th of August and quality checks and benchmarking will be carried out by the supervisors until end October, with the aim of disclosing the results by the second half of January 2019.

In the 2018 ST exercise:

  • the shocks are instantaneous and applied to the entire in force business at the reference date
  • the shocks levels for sovereign or corporate yields refer to a change in the total yield, and changes to the risk free yields (swaps) have to be considered too when calculating the credit spreads
  • shocks on the underwriting risks have to be applied after the market ones and, in case the lapse/longevity shocks imply a positive impact on the SII OF conditional to the situation after the application of the market ones, their impact has to be capped to 0 (only groups take part to the exercise)
  • the consolidation of the results for the group BS after stress shall be in line with the base
  • participations in not-insurance entities and related undertakings held by the group shall be stressed according to the shock prescribed to the stock prices
  • measures like mitigating strategies that rely on taking future actions after the reference date should not be considered
  • the look through approach shall be applied
  • for what concerns the SCR calculation, approximations and simplifications can be used considering the trade-off between feasibility and reliability, and all the simplifications shall be discussed with the group supervisor and cannot include the calculation of Loss Absorbing Capacity of Technical Provisions (LACTP) and Deferred Taxes (LACDT)
  • for what concerns the Risk Margin (RM) recalculation, scaling approaches can be used to derive the post stress RM according to the change in BEL
  • the Long Term Guarantees (LTG) and Transition measures applied at the reference date shall be applied in the stressed situations too and the impact calculated; the impact of the latter on the TP shall be calculated in the base scenario, approved by the NCA and kept constant in the stressed scenarios.

Three adverse scenarios are proposed, along with a questionnaire on the exposure to the cyber risk:

[1] YC up + LAPSE up + inflation pressure (that causes a provision deficiency)

This scenario is characterized by an upward shift in the risk free rates as well as a significant increase in inflationary pressure, followed by a large share of policyholders who surrender. An abrupt fall in the global asset prices puts in trouble the insurers that are large investors in government and corporate bonds, equity and real estates:

  • the swap yield with 10y maturity increases by 85bps in the EU
  • the spread of a 10y government bond increases on average by 36pbs, reaching a maximum of 134bps; yields on corporate and bank debt increase too and in larger measure
  • stock prices in the EU decline by about 39%, equity by 33%, real estate by 41% and residential and commercial real estates by 20% and 31% respectively
  • overall expenses and costs increase strongly because of the inflation pressure
  • an instantaneous shock of 20% of the lapse rate shall be applied in place of the best estimate to all products types (but mandatory), overruling the potential dynamic adjustment generated by the market shocks
  • the annual claims cost of non-life insurers increases by 2.24%

[2] YC dw + LONGEVITY up

This scenario is characterized by a protracted period of extremely low interest rates (including an adjustment to the UFR) in conjunction with a significant increase in the average life expectancy:

  • the swap yield with 10y maturity decreases by 80bps in the EU
  • the spread of a 10y government bond declines on average by 36pbs, spanning from 49 to 17bps; yields on corporate bonds decrease too, increasing the spreads
  • stock prices in the EU decline by about 16%, equity by 6%, real estate by 18% and residential and commercial real estate remain unchanged
  • consistently to the methodology recently suggested for the review of the SF, a relative change of -15% shall be applied to the best estimate mortality assumptions independently of the age and the type of product

[3] NATURAL CATASTROPHE

This scenario is characterized by multiple catastrophic events for windstorm (4), floods (2) and earthquakes (2) to be considered as separate events for reinsurance recoveries. Management actions such additional reinsurances cannot be considered and insurers may therefore suffer from exhaustion of the reinstatement provisions of their reinsurance treaties

 

CYBER QUESTIONNAIRE

The questionnaire aims at gathering information on the current situation, the existing approaches and the best practices to deal with the cyber risk, that has climbed to the top positions in the list of global risks for businesses as a consequence of the digital transformation going on lately. Insurers have to check their definition of cyber risk against a benchmark and have to analyse its impact in terms of frequency and economic loss in the last four years (cyber risk is usually classified as operational risk, linked to a deliberate exploitation of computers systems and networks). They finally have to collect information on the exposures held in underwritten portfolios, split between “affirmative” (coverage explicitly included) and “not affirmative” (coverage not explicitly excluded, i.e. “silent”).

Lug 212018
 

Continua l’iniziativa di Finriskalert.it “Il termometro dei mercati finanziari”. Questa rubrica vuole presentare un indicatore settimanale sul grado di turbolenza/tensione dei mercati finanziari con particolare attenzione all’Italia.

Significato degli indicatori

  • Rendimento borsa italiana: rendimento settimanale dell’indice della borsa italiana FTSEMIB;
  • Volatilità implicita borsa italiana: volatilità implicita calcolata considerando le opzioni at-the-money sul FTSEMIB a 3 mesi;
  • Future borsa italiana: valore del future sul FTSEMIB;
  • CDS principali banche 10Ysub: CDS medio delle obbligazioni subordinate a 10 anni delle principali banche italiane (Unicredit, Intesa San Paolo, MPS, Banco BPM);
  • Tasso di interesse ITA 2Y: tasso di interesse costruito sulla curva dei BTP con scadenza a due anni;
  • Spread ITA 10Y/2Y : differenza del tasso di interesse dei BTP a 10 anni e a 2 anni;
  • Rendimento borsa europea: rendimento settimanale dell’indice delle borse europee Eurostoxx;
  • Volatilità implicita borsa europea: volatilità implicita calcolata sulle opzioni at-the-money sull’indice Eurostoxx a scadenza 3 mesi;
  • Rendimento borsa ITA/Europa: differenza tra il rendimento settimanale della borsa italiana e quello delle borse europee, calcolato sugli indici FTSEMIB e Eurostoxx;
  • Spread ITA/GER: differenza tra i tassi di interesse italiani e tedeschi a 10 anni;
  • Spread EU/GER: differenza media tra i tassi di interesse dei principali paesi europei (Francia, Belgio, Spagna, Italia, Olanda) e quelli tedeschi a 10 anni;
  • Euro/dollaro: tasso di cambio euro/dollaro;
  • Spread US/GER 10Y: spread tra i tassi di interesse degli Stati Uniti e quelli tedeschi con scadenza 10 anni;
  • Prezzo Oro: quotazione dell’oro (in USD)
  • Spread 10Y/2Y Euro Swap Curve: differenza del tasso della curva EURO ZONE IRS 3M a 10Y e 2Y;
  • Euribor 6M: tasso euribor a 6 mesi.

I colori sono assegnati in un’ottica VaR: se il valore riportato è superiore (inferiore) al quantile al 15%, il colore utilizzato è l’arancione. Se il valore riportato è superiore (inferiore) al quantile al 5% il colore utilizzato è il rosso. La banda (verso l’alto o verso il basso) viene selezionata, a seconda dell’indicatore, nella direzione dell’instabilità del mercato. I quantili vengono ricostruiti prendendo la serie storica di un anno di osservazioni: ad esempio, un valore in una casella rossa significa che appartiene al 5% dei valori meno positivi riscontrati nell’ultimo anno. Per le prime tre voci della sezione “Politica Monetaria”, le bande per definire il colore sono simmetriche (valori in positivo e in negativo). I dati riportati provengono dal database Thomson Reuters. Infine, la tendenza mostra la dinamica in atto e viene rappresentata dalle frecce: ↑,↓, ↔  indicano rispettivamente miglioramento, peggioramento, stabilità.

Disclaimer: Le informazioni contenute in questa pagina sono esclusivamente a scopo informativo e per uso personale. Le informazioni possono essere modificate da finriskalert.it in qualsiasi momento e senza preavviso. Finriskalert.it non può fornire alcuna garanzia in merito all’affidabilità, completezza, esattezza ed attualità dei dati riportati e, pertanto, non assume alcuna responsabilità per qualsiasi danno legato all’uso, proprio o improprio delle informazioni contenute in questa pagina. I contenuti presenti in questa pagina non devono in alcun modo essere intesi come consigli finanziari, economici, giuridici, fiscali o di altra natura e nessuna decisione d’investimento o qualsiasi altra decisione deve essere presa unicamente sulla base di questi dati.
Lug 202018
 

La sera del 18 luglio ho introdotto il film La Grande Scommessa nell’ambito del Polimifest, una bella iniziativa del mio Ateneo. Un film del 2015 di Adam McKay, prodotto da Brad Pitt e tratto dal libro di Michael Lewis, cinque candidature per il premio Oscar, premio Oscar per la migliore sceneggiatura non originale.

Ho buttato giù per iscritto le parole che ho detto per questa occasione in quanto penso (modestamente) che siano una riflessione di qualche interesse per coloro che praticano il mondo della finanza. Ho cercato di essere fedele alle cose che ho detto senza abbellirla in modo artefatto.

Penso che un film del genere dovrebbe essere mostrato agli studenti di finanza e che dovrebbe essere spiegato loro con attenzione e passione. Sarebbe un buon modo di introdurli alle contraddizioni di questo mondo.

Si tratta di un film difficile che fugge due possibili trabocchetti: raccontare una storia romanzata e fare la morale. E’ un film che mantiene un taglio documentarista in modo efficace con alcune trovate che lo rendono avvincente. Si basa su fatti realmente accaduti ed infatti cita personaggi e operatori del mondo finanziario senza remore. E’ difficile per una persona non esperta di finanza comprendere tutto ma non importa, il senso si comprende e quindi non ci si deve spaventare. E’ anche un film senza errori, una nota di merito vista la difficoltà del tema.

Il film racconta l’alta finanza per quello che è: una trasposizione moderna della ‘‘guerra’’ in una società (quella americana) ben educata e sviluppata. Non penso di essere il primo né l’ultimo che fa questo paragone. Il film lo mostra in modo efficace. Una guerra che si consuma in palazzi di vetro, tra persone ben vestite che non fa vittime fisicamente (almeno direttamente) ma che può procurare molti danni.

Le storie di quattro personaggi si intrecciano nel film. Vediamoli:

  1. Michael Burry: il medico che è diventato un guru della finanza con qualche problema di relazione e che scommette per primo contro il mercato immobiliare in quanto si è documentato e agisce principalmente per il gusto di mostrare che ha ragione.
  2. Mark Baum: il moralizzatore, che pur gestendo un hedge fund, vorrebbe dare un calcio nei denti alle banche e quindi scommette contro il mercato immobiliare per far scoppiare la bolla e farle soffrire.
  3. Jared Vennett: il venditore senza morale che non esita a vendere prodotti che vanno contro l’interesse della sua banca pensando solo al suo bonus.
  4. Jamie Shipley e Charlie Geller: due giovani rampanti che vogliono semplicemente diventare ricchi scommettendo contro il mercato immobiliare.

Sono tanti i punti di contatto tra finanza e guerra mostrati dal film. Vediamoli.

  1. E’ un film solo al maschile in cui le figure femminili svolgono un ruolo marginale. La finanza come affermazione di virilità sotto varie forme. Non soltanto per fare soldi ma anche per vedere riconosciuti i propri argomenti, per sopraffare l’altro, per vincere una scommessa, o per moralizzare il mondo. Insomma la finanza è uno splendido palcoscenico in cui affermare il proprio ego. Potremmo dire il gioco dei giochi in quanto i soldi in ballo sono tanti, le ricadute per la collettività inimmaginabili e la necessità di rispondere del proprio operato è assai limitata.
  2. Racconta la finanza nelle sue contraddizioni. I quattro protagonisti, seppur animati da motivazioni diverse, fanno alla fine soldi a palate non solo per loro ma anche per altri, che non erano animati da buone intenzioni (nel caso di Baum e Burry) e contribuiscono a salvare il sistema finanziario (Baum). Dove sta il bene e il male? Cosa è giusto o sbagliato? Difficile da dire.

Georgina Hale di Standard&Poor’s messa sotto pressione per i rating farlocchi degli ABS e dei CDO scritti sui mutui subprime lo dice in modo chiaro a Mark Baum: il vostro interesse a veder abbassare il rating è motivato dalla vostra posizione corta sui titoli. Baum non si nasconde ma rivendica che avere una posizione corta non fa sì che lui sia in errore nel chiedere alle agenzie di rating un rating più basso per questi titoli. Giorgina ribatte che è un ipocrita.

E’ questa la contraddizione che deve essere affrontata: distinguere l’interesse personale (nel rispetto della norma che a dire il vero ‘‘morde’’ poco) da ciò che è vero, ciò che è giusto. Un tema difficile da affrontare in finanza in quanto non ci sono regole chiare stringenti e i valori e i diritti in campo non sono ben definiti. Il film ci sottopone il dilemma senza pretendere di darci risposte.

Mark Baum è l’ultimo a cedere, non vuole liquidare la sua posizione per salvare Morgan Stanley in quanto vuole dargli una pedata nei denti e combattere la sua crociata. Quando accetta di farlo diventando incredibilmente ricco confessa: se facciamo questo diventeremo come gli altri. Il film non suggerisce cosa sia giusto o sbagliato. Non fa la morale, il moralizzatore è soltanto triste e dopo la crisi diventerà più gentile e non si permetterà mai di dire ‘‘Io l’avevo detto, Io avevo ragione’’ in quanto appunto è come gli altri. Uno sconfitto.

  1. Racconta un mondo della finanza in cui regna l’irresponsabilità in quanto i protagonisti della finanza hanno spesso poca dimestichezza con la loro coscienza, pensano al bonus, alla loro (breve) carriera in cui potrebbero anche farla franca tenendo comportamenti avventati.
  2. Il paragone con la guerra si vede bene in un aspetto che spesso viene dimenticato. Come i legionari romani che tornavano dalla campagna militare e venivano allietati da donne e banchetti, i protagonisti della finanza (tutti maschi) vivono una vita nel lusso fatta champagne e di ristoranti stellati.
  3. Un altro punto di contatto è offerto dal predominio della tecnica che appare neutra (e quindi pulita) ma non lo è. Quante volte negli ultimi decenni ci è stata raccontata la balla della guerra tecnologica che non farebbe danni collaterali. Bombe intelligenti che non farebbero vittime. Discorso simile in finanza. I protagonisti si fanno la guerra tra di loro (a chi fa più soldi) ma poi a soffrire davvero sono le persone che perdono il lavoro e sono costrette a vivere in macchina in quanto non hanno più una casa.

Questo porta alla contraddizione tra mondo della finanza e mondo reale che è molto simile al contrasto tipico di tutte le guerre tra la vita degli alti comandi e le sofferenze della popolazione.

  1. Come in guerra non ci sono strumenti di protezione. Non c’è Stato, né regolatore che tengano. Un po’ come nel caso della Convenzione di Ginevra in guerra che offre davvero poche garanzie, in finanza è permesso tutto ciò che non è espressamente proibito e se poi divieni vittima puoi davvero farci poco.

Jared Vennett usa un’espressione che può essere rivenduta: ‘‘dimmi la differenza che c’è tra stupido e illegale e faccio arrestare mio cognato’’. Il sistema finanziario avrebbe fatto cose stupide in quanto non valutava bene i titoli strutturati scritti sui mutui subprime e aveva messo in gioco meccanismi non controllabili ma nessuno faceva, secondo la sua interpretazione, cose illegali (cosa tutta da dimostrare).

Il film si chiude con una riflessione di Mark Baum che fa pensare. Osservando che dopo dieci anni nessuno ha pagato e che il sistema non è stato riformato afferma: ‘‘ho la sensazione che tra qualche anno la gente dirà quello che dice sempre quando l’economia crolla. Daranno la colpa agli immigrati e alla povera gente.’’ Non era ancora arrivato Donald Trump, era in anticipo sui tempi ma ha colto nel segno.

Una riflessione che ci obbliga a valutare se questa crisi sia passata invano. Difficile da dire, molte cose sono state fatte c’è da domandarsi se si è andati sempre nella giusta direzione non per moralizzare la finanza ma per farla funzionare bene. Si può e si deve agire sui comportamenti degli uomini ma in fin dei conti una buona finanza è una finanza ben costruita.

Lug 202018
 

The European Securities and Markets Authority (ESMA) has published supplementary guidance on the application of the endorsement regime for non-EU credit ratings under the Credit Rating Agencies Regulation (CRAR). In order to ensure that third-country credit ratings, which are endorsed for use by EU investors, meet requirements which are at least as stringent as those set out in CRAR, ESMA adds a new section to its Guidelines on Endorsement first published in November 2017.

In 2017, ESMA clarified that there are two ways for an EU CRA to ensure that an endorsed credit rating issued by a third-country CRA meets the as stringent as test. The EU CRA has verified, and is able to demonstrate that, either:

  • the conduct of the third-country CRA fulfills the relevant endorsement provisions of the CRAR; or
  • the third-country CRA has established and adheres to alternative internal requirements, which are at least as stringent as the relevant endorsement provisions of the CRAR.

The new section aims to assist EU CRAs in assessing whether a third-country CRA’s internal requirements meet the as stringent as test. This is done by setting out the general principles underpinning the as stringent as test and providing a non-exhaustive list of alternative internal requirements which ESMA considers to pass the test. The identified alternative requirements relate to:

  • fees charged by CRAs;
  • analyst rotation;
  • pre-publication of issuer notification;
  • certain rating disclosures (transparency report, initial reviews, and preliminary ratings); and
  • the treatment of inside information.

These supplementary guidelines will ensure an effective application of the 2013 amendments to CRAR (CRA3)  for endorsed credit ratings and a high level of protection of European investors who use endorsed credit ratings for regulatory purposes.

The Guidelines will enter into force on 1 January 2019.

 

Guidelines on the application of the endorsement regime of the Credit Rating Agencies Regulation (PDF)

Lug 202018
 

The Financial Stability Board (FSB) today published a report delivered to the G20 Finance Ministers and Central Bank Governors on the work of the FSB and standard-setting bodies on crypto-assets.

For its part, the FSB has developed a framework, in collaboration with Committee on Payments and Market Infrastructures (CPMI), to monitor the financial stability implications of developments in crypto-asset markets. The report published today sets out the metrics that the FSB will use to monitor crypto-asset markets as part of its ongoing assessment of vulnerabilities in the financial system.

While the FSB believes that crypto-assets do not pose a material risk to global financial stability at this time, it recognises the need for vigilant monitoring in light of the speed of market developments. The monitoring framework focuses on the transmission channels from crypto-asset markets that may give rise to financial stability risks. Monitoring the size and growth of crypto-asset markets is critical to understanding the potential size of wealth effects, should valuations fall. The use of leverage, and financial institution exposures to crypto-asset markets are important metrics of transmission of crypto-asset risks to the broader financial system. The framework also includes metrics on trading volumes, pricing, clearing and margining for crypto-asset derivatives. Metrics on exposures will become part of the framework to the extent that they become available.

FSB Chair Mark Carney in his letter to G20 Finance Ministers and Central Bank Governors in March noted that crypto-assets raise a host of issues around consumer and investor protection, as well as their use to shield illicit activity and for money laundering and terrorist financing. At the same time, the technologies underlying them have the potential to improve the efficiency and inclusiveness of both the financial system and the economy.

Against this backdrop, the report published also describes the substantial work standard-setting bodies are undertaking in the areas of their respective mandates:

  • CPMI has conducted significant work on applications of distributed ledger technology, and is conducting outreach, monitoring, and analysis of payment innovations.
  • The International Organization of Securities Commissions (IOSCO) has established an initial coin offering (ICO) Consultation Network to discuss experiences and concerns regarding ICOs, and is developing a Support Framework to assist members in considering how to address domestic and cross-border issues stemming from ICOs that could impact investor protection. IOSCO is also discussing other issues around crypto-assets, including, for example, regulatory issues around crypto-assets platforms.
  • The Basel Committee on Banking Supervision (BCBS) is assessing the materiality of banks’ direct and indirect exposures to crypto-assets, clarifying the prudential treatment of such exposures, and monitoring developments related to crypto-assets for banks and supervisors.

The Financial Action Task Force (FATF) will report separately to the G20 on its work concerning the money laundering and terrorist financing risks relating to crypto-assets.

 

Crypto-asset: Report to the G20 on work by the FSB and standard-setting bodies (PDF)